Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Հայկական պարադոքս

Հայկական պարադոքս
16.10.2018 | 00:38

«Գիտակցում եմ պարտքս նրանց հանդեպ, ովքեր ինձ վստահել են: Հատկապես և ամենից առաջ գիտակցում եմ իմ պարտքը երկրիս հանդեպ: Այդ զգացումն է ինձ մղում գործելու: Իմ նպատակների իրագործման ճանապարհին ես որոշեցի տուրք չտալ քաղաքական համակարգին, որն իրականում ինձ երբեք էլ յուրային չի համարել: Որոշեցի ձեռնոց նետել քաղաքական դաշտի խաղի կանոններին, որ երբեք չեմ ընդունել: Հավատում եմ ժողովրդավարությանը: Հավատում եմ այն քաղաքականության կենսունակությանը, որի կնտրոնում մարդն է: Ցանկանում եմ վերագտնել հայրենակիցներիս հետ անմիջական շփումների կարողությունը: Լսել նրանց զայրույթը, հաշվի առնել նրանց սպասումներն ու ապավինել նրանց մտավոր ներուժին: Սա է իմ ընտրությունը: Հավակնում եմ ուղիղ դիմել իմ հայրենակիցներին ու առաջարկել վերցնել պատասխանատվության իրենց բաժին բեռը: Չեմ կարծում, որ այսօր մեր երկիրը պետք է հանդուրժի քաղաքական դասի հարմարվողականությունը, կարծրատիպը, թե բարձրագույն պաշտոնների հասնելու համար պետք է թրծված լինել քաղաքականության մեջ: Նախ և առաջ ուժ է պետք, որ մոտիկից ծանոթ լինելով օրենքների հաստատմանը, պետական որոշումների կայացմանը, կարողանաս անկախ լինել համակարգից: Ամեն դեպքում այդ ուժն է օգնում իմ սկսած պայքարում»` Էմանուել Մակրոն, «Հեղափոխություն» գրքից: Գրեթե անդիմադրելի է գայթակղությունը հոդված գրելու փոխարեն մեջբերումներ անել Ֆրանկոֆոնիայի գագաթնաժողովի առիթով թարգմանված գրքից ու նույնիսկ հետգրություն չհավելել, որովհետև Ֆրանսիայի նախագահական ընտրությունների նախընտրական շրջանում գրվածը մեր մասին ու մեզ համար է: Բայց ընթերցողին եմ թողնում Արտակ Հերիքյանի թարգմանությամբ` հայախոս Մակրոնին ծանոթանալու ու հասկանալու հնարավորությունը` հիշեցնելով, որ պատմության ու ժամանակի խորքային իմացությունն ու վերլուծության ունակությունն է Մակրոնին դարձրել` ինչ կա: Նրա հովանին Նորին Մեծություն Ինտելեկտն է, հավելած` բազմադարյա քաղաքակրթությունը, որ նա պատիվ ունի պաշտպանել ու զարգացնել: Ոչ միայն Ֆրանսիայում կամ Եվրամիությունում: Աշխարհում` ֆրանսախոս ու ոչ այնքան:
Չգիտեմ` ում ինչ, հայկական Ֆրանկոֆոնիան ինձ նվիրեց Էմանուել Մակրոնին ու հայ իրականությունը հասկանալու հենքը` «Միասին ապրելու» համաեվրոպական համատեքստում: Երկու օրով Հայաստանը կապվեց համաշխարհային քաղաքականությանը` առաջին դեմքերից լսելով ժամանակակից աշխարհի խնդիրների ու լուծումների տարբերակները: Հայաստանը մտավ Ֆրանկոֆոնիայի պատմության մեջ իբրև իրավահավասար անդամ` չլինելով ֆրանսախոս: Սա պարադոքս է: Չարժի բացատրություն գտնել, երբեմն պետք է իրողություններն արձանագրել ու առաջ գնալ: Երկու տարի Հայաստանը նախագահելու է Ֆրանկոֆոնիան ու այդ 730 օրերը շատ ավելի կարևոր են ծրագրերի իրականացման համար, քան անցած ճանապարհը: Գուցե գա ինչ-որ ժամանակ, որ Հայաստանը ֆրանսախոս դառնա բնակչության մեկ տոկոսից ավելիի մասշտաբով, դա կլինի ճանապարհ դեպի ապագայի քաղաքակրթություն ու քաղաքական մշակույթ:


Առայժմ մենք դոփում ենք զուտ հայկական հարթակում, որտեղ իշխում են հին արժեքները` նորի հաստատման ձգտումների մեջ: Սա էլ հայկական պարադոքս է, որի բացատրությունը մակերեսային վերլուծությունների մեջ չէ, որտեղ գլխավոր դերում կուսակցություններն ու կուսակցապետերն են: Այս պարադոքսը խորքային է, երբ փոփոխությունների մեր հաստատուն ձգտումների մեջ մենք պատրաստ չենք ինքներս փոխվել ու փոխել մեր սովորություններն ու ընկալումները:
Կուսակցություններն ու կուսակցապետերը շարժվում են սովոր հետագծով, ակնհայտ է նոր գաղափարների, ոչ թե պարուրաձև, այլ թռիչքային զարգացումների անհրաժեշտությունը: Ամպի չափ մեծ ցանկության դեպքում էլ չես կարող համարել, որ քաղաքական ասպարեզի ավանդական կուսակցությունները չեն սպառել իրենց առաքելությունը: Խնդիրը միայն հին համակարգի հենասյուն լինելը չէ, խնդիրը անհամապատասխանությունն է նոր իրավիճակին: Նոր իրավիճակում անելիքի բացակայությունը, քանի դեռ այդ կուսակցություններում չեն հայտնվում նոր մարդիկ ու չկան նոր պահանջներին համարժեք ընկալումներ ու լուծումներ: Դա նրանց մեղքը չէ, ճակատագիրն է:

Տասնամյակներով կուսակցությունները ստիպված են եղել համակերպվել ու գործել ստատիկ պայմաններում` պայմանների փոփոխության խնդիր չդնելով: Քաղաքականության մեջ ի սկզբանե հաղթել է հաղթածին ենթարկվելու կանոնը` «Հաղթողներին չեն դատում, պարտությունը որբ է» սկզբունքով: Ավտորիտար համակարգից ժողովրդավար համակարգին անցումը քաղաքական չէ միայն` ժամանակ է պետք ու մտածողության փոփոխություն: Բառերը ժամանակի մեջ մաշվում են` առանձնանալով իմաստից ու սկսում են ձանձրացնել, մինչև այն պահը, երբ վերաիմաստավորվում են ու նոր բովանդակություն արտահայտում` իմաստը վերագտնելով: Այս իրողությունը միայն բառերին չի վերաբերում, այլև մարդկանց ու նրանց դավանած գաղափարներին: Թավշե հեղափոխության իմաստը մենք ինքներս էլ դեռ ամբողջությամբ չենք գիտակցել ու տրվել ենք երևացող փոփոխությունների հորձանքին` խորքը տանուլ տալով: Այսօրվա գլխավոր խնդիրը խորքի հետ կապը չկորցնելն է, որ հեղափոխության արժեքները չվերածվեն հեղափոխականների արժանիքների ընդունման կամ հերքման: Գործընթաց, որին անմնացորդ տրվել ենք ապրիլից հոկտեմբեր: Մեզ խանգարում է պրագմատիզմը, բոլորս դարձել ենք հաշվապահ ու սկսել ենք հաշվարկել` ո՞ր դեպքում ի՞նչ կլինի, ու՞մ հետ համագործակցությունը ի՞նչ կտա` կոնկրետ, չոր հաշվարկում: Մենք կորցրել ենք արարումի խելահեղությունը, երբ գնում ես առաջ` ինքդ էլ չիմանալով հաջորդ քայլը ո՞րն է լինելու ու ի՞նչ է տալու: Գնում ես, որովհետև գիտես` ուր և ինչու, ինչպես-ը դառնում է ձև, որով արտահայտվում է բովանդակությունը: Ռեալ պոլիտիկում սա հավասարազոր է տկարամտության և հավասարապես մերժվում է թե արժեքները հաստատելիս, թե արժեքները հերքելիս: Սա է խնդիրը` ռեալ պոլիտիկի վերաիմաստավորումը: Բազմաչափ մտածողությանը պատրաստ պիտի լինես ու չպիտի վախենաս կորուստներից: Մենք շատ ենք խոսում ինքնության պահպանությունից ու նույնականացման անհրաժեշտությունից: Բայց խուսափում ենք հարցից` նույնականացում ինչի՞ հետ: Մեզ հետ` երեկվա՞ մեջ, թե՞ վաղվա: Մեր ճանաչելիությունը համեմատության մեջ է` իսկ համեմատության եզրերը որտե՞ղ ենք տեսնում: Մենք հասկանու՞մ ենք, թե՞ դատում ենք: Գերազանցապես դատում ենք, որ ավելի հեշտ է ու արագ վերածվում է դատապարտելու, որովհետև ի սկզբանե չենք հասկանում, հավարտ պարտվում ենք: Մենք մեզ զրկել ենք սխալվելու հաճույքից, որովհետև չգիտենք սխալներն ուղղել:


ՈՒ ստացվում է, որ հիմա` հեղափոխություն անելուց հետո էլ, մենք նորից ու նորից քննարկում ենք` ի՞նչ ասաց ՀՀԿ-ն, ի՞նչ արեց ԲՀԿ-ն, ի՞նչ չարեց ՀՅԴ-ն, առավելագույնը` ինչու՞ ասաց ու արեց կամ չարեց: Ո՞վ պիտի ձևակերպի հեղափոխություն արած ժողովրդի պահանջը: Լուսանցքային մտածողություն է, որ կուսակցությունները պետք է լինեն ժողովրդի կողքին: Կուսակցությունների առաքելությունը խնդիրները բանաձևելն ու ապագան ծրագրելն է, հաջողության պատմություն ստեղծել ու առաջարկելը` ընտրեք, որի՞ն եք համաձայն: Որպեսզի այդ խնդիրը ռեալ դառնա, ժողովուրդը պետք է պատրաստ լինի գնահատել, հետո ընտրել: Մենք մեր մեծամասնության մեջ պատրաստ չենք ինքնուրույն որոշումներ կայացնել: Մենք մեր մեծամասնության մեջ չունենք անկախ մտածողություն ու շարունակում ենք կառչել սպառողական հոգեբանությանը` մեր երազանքն է այս կամ այն պետության կցորդը դառնալ ու նրա պաշտպանության տակ ապրել` օտարի բանակի, օտարության մեջ աշխատած տրանսֆերտների, նրանց գծած սահմանների ու կայացրած որոշումների մեջ: Առավելագույն դիմադրությունը մեկ-մեկ փնթփնթալն է ու ճակատագրից բողոքելը` փոքր երկիր ենք, վատ շրջապատ ենք ընկել, ծով չունենք, ճանապարհներ չկան, 15 թվին ցեղասպանություն էր, 88-ին` երկրաշարժ, դրանից էլ առաջ մի քանի հարյուրամյակ պետականություն չունեինք: Մենթալ ու սակրալ այս անոմալ բարդույթավորվածությունը աշխարհի հետ տարօրինակ հարաբերություններ է ստեղծում: Մենք անվերջ սպասում ենք, որ մեզ գնահատեն, չհասկանալով, որ առաջինը մենք պիտի գնահատենք: Մենք չպիտի սպասենք, պիտի գործենք: Գլոբալ աշխարհում մեր մշակութային գոյության հիմքով այլոց հետ հարաբերություններ հաստատելը հետամնաց մտայնություն է, աշխարհին պետք են այսօրն ու վաղը` ի՞նչ հավակնություններ ունես դու ու ի՞նչ կարող ես ինքդ տալ: Մեծ աշխարհում մեր երկրորդային դերն ու անտեսվածությունը բխում են մեզնից` մեր նույնականացումից անցյալի, ոչ թե ապագայի հետ: Մենք մնում ենք գավառացի` մեր մեծամասնության մեջ, որ չտեսի հայացքով ենք նայում աշխարհի հրաշքներին, չհասկանալով, որ ինքներս ունենք հրաշքներ, կարող ենք աշխարհին մեր տուն բերել, ոչ թե աշխարհի պոչից կախվել: Պետք չէ պրագմատիզմի զսպաշապիկ հագած ապրել: Պետք չէ տառապանքից քամել կենսական էներգիան, երբ կա ստեղծագործության անսպառ աղբյուրը: Մենք բոլորս ուզում ենք տեր լինել, և արդեն հայ նշանակում է տեր, բայց տերությունը պահել չենք ուզում: Թշնամի ունենալը մեր կենսական անհրաժեշտությունն է` բոլոր ձախողումները նրա վրա բարդելու ու դժբախտ նստելու համար մեր իղձերի ավերակներում: Մենք վիրավորված ենք ի սկզբանե` կյանքից, աշխարհից, Աստծուց: Ազատություն ենք ուզում, բայց չգիտենք ազատության հետ ինչ անել ու գնորդ ենք փնտրում` թանկ վաճառվելու:


Արժի՞ այսքանից հետո արձանագրել, որ Աժ արտահերթ ընտրությունները լինելու են դեկտեմբերի սկզբին: Որ ՀՀԿ-ն որևէ փաստաթուղթ ստորագրելու ցանկություն չուներ ու չունի, վարչապետի թեկնածու չի առաջադրելու, ուզում է «արտահերթը» ու «ափալ-թափալը» տարբերել։ Սա «ափալ-թափալ» ընտրություն է, բայց նույնիսկ «մեկ ավտոբուս ժողովուրդ» մնալու դեպքում պետք է մասնակցի ընտրություններին, «որովհետև այս քաղաքական համակարգին անհրաժեշտ է իրական ընդդիմություն»: Որ ԲՀԿ-ն հուշագիր ստորագրեց վարչապետի հետ, որը հակառակ էր իր հրապարակային պահվածքին` նրանք դեմ էին դեկտեմբերին արտահերթ ընտրություններին՝ համարելով, որ կառավարության ծրագրի դրույթները, օրինակ, Ընտրական օրենսգրքի փոփոխությունը, չի կատարվել: Որ ՀՅԴ-ն հավատարիմ է անկախ Հայաստանի պատմության մեջ իր հաստատած ավանդույթին` ցանկացած որոշման համար առևտուր անել մինչև վերջին խազը, իսկ Նիկոլ Փաշինյանը գերադասում է հարաբերվել Հայաստանից դուրս գործող ու առավել ադեկվատ ՀՅԴ-ի հետ: ՈՒ իզուր է հայաստանյան ՀՅԴ-ն հայտարարում. «Փոխվստահությունը քաղաքական ուժերի միջև շատ ավելի կարևոր է, քան ցանկացած փաստաթղթի ստորագրումը կամ հայտարարությունը», չկա փոխվստահություն, կա, մեղմ ասած` քաղաքական աքացի ԲՀԿ-ին: Որ Ռոբերտ Քոչարյանը քաղաքականություն վերադարձավ մեկ ձևաչափով` հարցազրույցի, ու դա նրա վերջական հեռացումն է: Որ «Սասնա Ծռերը» «հանուն հեղափոխության» կուսակցություն են դարձել, մասնաճյուղ են բացել Արցախում ու պարտավորվում են Աժ-ում մաուզերի ժանրը զարգացնել և չեն խորշում անգամ ազատամարտիկ հանգուցյալ «սեփականաշնորհելուց»` ինքնագովազդի համար: Որ հին ու հնամաշ բոլոր կուսակցությունները ուզում են նոր Աժ մտնել ու …ժողովրդին ծառայել: Որ ՔՊ-ն պատրաստ է 70 տոկոս ունենալ նոր ԱԺ-ում ու կունենա` 30 տոկոս թողնելով մնացյալին: ՈՒ նրանք ներկայացնու՞մ են Հայաստանն ու մեզ: Եվ միայն «Լույսն» է հակված քաղաքականության մեջ հեռանկար ընդլայնել ու տեսադաշտ մեծացնել: Եվ ուրեմն` ո՞վ ենք մենք, որտեղի՞ց ենք գալիս, ու՞ր ենք գնում:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ.Գ. Ֆրանս 24-ին հարցազրույցում Նիկոլ Փաշինյանն ասել էր, որ հոկտեմբերի 16-ին հրաժարական կտա: Օրավարտին կիմանանք` տվե՞ց, չտվե՞ց: Օրն առանց նրա էլ պատմական է` 224 տարի առաջ` 1794-ի հոկտեմբերի 16-ին տպագրվել է առաջին հայ պարբերականը` «Ազդարարը»: Հայկական պարադոքսը շարունակվում է: Ընտրեք` որտե՞ղ եք, անցյալու՞մ, թե՞ ապագայում, այդ ընտրությունից է կախված ներկան:

Դիտվել է՝ 4511

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ